måndag 19 november 2012

Glögg

Snart är det äntligen jul men jag tycker att man redan nu får tjuvstarta lite. Om du inte gjort din glögg än så är det på tiden att göra den nu, den här tar 3 veckor för att bli färdig. Här är det alltid Peter som står för glöggen och i år blev den otroligt god. Persikorna gör den en aning söt som verkligen ger glöggen det där lilla extra. 




4 flaskor
4 1/2 l svagdricka
50 cl julmust
5 st potatisar
1 st pomeransskal
0.5 dl kardemummakärnor
1 dl hela nejlikor
3 st kanelstänger
1 st bit hel ingefära
1 paket jäst
250 g russin
2 kg strösocker
125 g aprikoser

Blanda ihop allt i en stor hink och täck över med plastfolie. Rör  om i hinken två gånger varje vecka. Efter tre veckor är den färdig. Använd en sil och ta bort det mesta av grejerna i glöggen, använd sen en glöggpump och häll upp i rena flaskor. 

Detta är även mitt bidrag för Söta Saker bloggutmaning i november "månadens sötsak - tema värmande". 

2 kommentarer:

  1. Låter spännande – liknar inget glögg-recept jag stött på innan! Vilken typ av jäst använder du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde mig av den blåa! (vet dock inte om det spelar någon större roll...)

      Radera