måndag 22 oktober 2012

Lakrits cake pops med havssalt

Mitt cake pops bakande trodde jag att jag hade lagt på hyllan, sist jag bakade de små kakbollarna var på mitt systers bröllop för 1.5 år sedan. Men häromdagen fick jag ett sug efter något med choklad, lakrits och salt... Vid akuta sug är jag tacksam över mitt välfyllda godisskafferi, där hittade jag allt för att få ihop till dessa cake pops. Jag hade även några kärleksmums över som jag använde som kaksmulor, jag använde allt - kakan, glasyren, kokosen (skrapade bort lite av det överflödiga).  
Jag hade inga pinnar hemma utan använde tandpetare för att det lättare skulle gå och doppa i chokladen, sen serverade jag dom utan pinnar. 




10 BOLLAR
2 rutor kärleksmums (eller annan chokladkaka)
1 msk krossad turkisk peppar
1 tsk smält mörk choklad, 70% kvalité

havssalt
50 g mörk choklad, 70 %

Mixa kärleksmumsen så gott det går (eftersom glasyren håller ihop kakan). Krossa turkisk peppar och smält chokladen, rör ihop allt till en smet. Ställ kallt en liten stund. Rulla små bollar och sätt i pinnar eller tandpetare, ställ kallt tills de stelnar. Smält chokladen och doppa bollarna, garnera med havssalt. Ställ kallt tills chokladen stelnat. 

Detta är även mitt bidrag för Söta Saker bloggutamaning i oktober "månadens sötsak - tema fredag". Supersnabbt, superenkelt och supergott -allt jag begär på en fredag. 

4 kommentarer: